Ikarus 280.26 #1545
13849
13848
13847
13846
13838
13837
13707
13607
13598
13597
13596
13595
13594
13591
13590
13580
13527
13526
13524
13517
13513
13506
13494
13490
13486
13482
13481
13480
13392
13391
13344
13343
13342
13339
13338
13337
13336
13332
13331
13330
13329
13319
13313
13294
13286
13285
13284
13283
13282
13281
13280
13279
13278
13273
13258
13253
13252
13247
13246
13245
13243
13242
13237
13231
13230
13229
13228
13214
13161
13160
13151
13134
13133
13132
13131
13130
13129
13128
13126
13125
13118
13117
13116
13115
13114
13113
13112
13111
13110
13109
13108
13107
13106
13105
13103
13102
13101
13100
13099
13098
13097
13094
13049
13048
12886
12737
12722
12720
12675
12674
12673
12672
12654
12647
12643
12617
12587
12586
12575
12574
12402
12383
12310
12309
12308
12307
12306
12296
12247
12242
12209
12208
12070
12069
11530
11524
11466
10462
10461
10457
10453
10451
10450
10449
10448
10447
10446
10445
10444
10443
9625
9624
9475
9350
8352
8318
8316
8315
8314
8313
8312
8311
8310
8309
8308
8304
8303
8302
8296
8295
8294
8293
8292
7949
7834
7785
7774
7738
7620
7619
7618
7591
7590
7589
7548
7547
7361
7317
7316
7315
7309
7308
7307
7286
7225
7224
7223
7222
7221
7220
7219
7218
6333
6332
6330
6329
6301
5757
5697
5669
5666
5665
5664
5426
5425
5424
5310
5055
5054
4405
3399
3398
3397
3035
3034
2848
2847
2659
2658
2632
2631
2630
2265
2259
2207
2113
2092
1924
1922
1910
1898
1899
1900
1891
1889
1888
1869
1822
1821
1542
1365
1133
920
793
Informacja o zdjęciu
Opis
21.07.2012r.
aleja Armii Poznań -> ulica Pułaskiego.
Odsłony
4210
Ocena
Autor
Marcin Nader
Rozmiar oryginalnego zdjęcia
114.18 KB (800 x 533 px)
Komentarze
Nigdy nie zapomnę dnia, kiedy pierwszy raz ujrzałem Ikarusa. Było to latem 1981 roku, gdy pracowałem w warsztacie na al. Polskiej byłej już zajezdni MPK, choć hala stoi do dziś. Był to Ikarus 1001 udostępniony z Katowic dla szkoleń, i już pozostał, za to Poznań ze swojej pierwszej dostawy oddał jednego Ikarusa do Katowic.
Ciekawostka.
Partia Ikarusów z rocznika 1982, od numeru 1056 do 1110, nie posiadała kabin dla kierowców, były one w późniejszym czasie dorabiane w naszym MPK, a kabiny te pochodziły ze złomowanych autobusów w Katowicach.
Skoro nie było wtedy kabin, to nie zdarzały się niebezpieczne sytuacje z ludźmi jadącymi takim autobusem? Nie jestem na tyle "wiekowy" żeby to pamiętać, ale z przekazów wiem, że frekwencja wtedy była większa niż dziś. W takim tłoku ludzie nie "pakowali" się kierowcy w miejsce jego pracy?
A propos wspomnień, to pierwszy raz kiedy sam jeździłem autobusem, to był koniec lat 80tych - początek 90tych. Jeździłem wtedy czasem po szkole do mamy do pracy. Mieszkaliśmy wtedy na Winogradach, więc wsiadałem do czerwonego ikara na 69, stawałem z przodu trzymając się poręczy za budką kierowcy i jechałem do Marcelińskiej. Pamiętam frajdę z takiej przejażdżki. Były wtedy dwa typy guzików - prostokątne plastikowe, oraz okrągłe gumowe (?). Zresztą wtedy główne linie kursowały trochę inaczej niż obecnie, w szczycie co 10' a w międzyszczycie co 20'.
P.S. Dorzucając jeszcze garść wspomnień, pamiętam zemuny na 93, 71, czasem się trafił na 83, oraz ekologi na 74 - które były dużym postępem jeśli chodzi o dynamikę jazdy. Na Szelągowskiej taki ekolog potrafił nieźle pognać w dół :)
Ludzi było więcej, ale byli grzeczniejsi wobec kierowcy, nie pamiętam by zdarzały się jakieś nieprzyjemne sytuacje. Nikt się nie wpychał do kierowcy chyba,że kierowca sam poprosił za barierkę.
Gdy nie było kabin zimą w tych autobusach było cieplej, bo kierowca musiał nieźle ogrzewać, by nie zamarznąć. A propo przycisków, to było jak mówisz, okrągłe były z tworzywa, plastikowe, ale ciężko się na nie dusiło. Klawiszowe weszły do Ikarusów w latach 1983, niektórzy kierowcy załatwiali sobie takie deski z przyciskami do swoich starszych sprzętów, które miały jeszcze guziki stare, okrągłe. Pamiętam Ikarusa 1099 pod zderzakiem przednim miał 5 żółtych lampek obrysowych, i w każdym narożniku czerwoną obrysową, ładnie się prezentował w nocy.
Ja z moich młodzieńczych lat pamiętam Autosany, Jelcze ogórki, i Berliety PR110 najbardziej psujące się autobusy w MPK. Czasem w jednym czasie na trasie stało po kilka na laczek. Bywało, że wtedy na trasie 71 w szczycie jeździł 1 autobus reszta stała popsuta.
A wracając do kabin to Dafy też nie miały kabin i Ogórki też, zresztą do dziś na linii tak kursują.
Ja najbardziej z totalnego dzieciństwa kojarze te trzy linie. Na 74 jeździły piękne Ikarusy, niektóre ze starą kabiną, później wchodziły tam Ekologi gdzie część z nich miała dziwne(wtedy dziwne) czerwono-żółte barwy:) Na B za to jeździły same DAFy-Filtrony. 84 to M11(np strasznie czerwony 1446 czy pomarańczowy 1485), krótkie"Fruitelle", Elledue itd. czyli kwintesencja krótkich Ikarusów:) Bardziej z dzieciństwa pamiętam tramwaje(z babcią do ciotki się jeździło) ale to innym razem:)
Ps. 84 stara Klenowska i wożenie worków z pyrami czy 20kg jabłek w kaście totalnie rozwalonym M11 to było coś pięknego!
Fajnie się to czyta, każdy z nas ma jakieś wspomnienia.
@Mirek Nader:
Heh dzięki za wyjasnienie :) ja pamiętam jeszcze jednego ikarusa z okrągłymi klawiszami w drugiej połowie lat 90tych. Kiedy wracałem z Os. Sobieskiego 74 i stał na pętli właśnie taki starszy ikar z okrągłymi guzikami - chyba to była rezerwa - ale to musiał być jakiś wyjątek.
Natomiast pierwszy raz Manem nl202 jechałem na 91 a nieco później też na 69. Ponieważ te autobusy były wyraźnie szybsze od ikarów/jelczy itp. więc często jeździły z przyspieszeniem i na przystankach kierowcy odczekiwali nieco :) Niestety na 91 (podobnie zapewne na 69) nl202 nie dawały zupełnie rady w szczycie. Były nierzadko masakrycznie zatłoczone. Troszkę później po otwarciu PST na 69 zrobiło się nieco luźniej, a na 91 zaczęli puszczać ekologi z Darzyborskiej.
@Przemo:
Niektóre ekologi miały też biało-czerwone barwy, było chyba mniej więcej po połowie biało- i żółto-czerwonych. Natomiast na B (oraz A i C) królowały DAFy, ale raz jechałem M11 a innym razem n4009. Z kolei na 90tce kojarzę ikary 260-tki właśnie różowe Fruitelle i fioletowe ale nie pamiętam reklamy. Raz natomiast jechałem ekologiem na 90tce (oczywiście w relacji Różany Potok - R. Rataje), bo później się nieźle zadomowiły na tej linii.
Czerwono-żółte ekologi to 1620-1626 i 1628 a reszta czyli 1627 1629-1638 były biało-czerwone:) N4009 na B to już było dużo dużo później. Wtedy zdarzały się Mixy, Gnioty itp. A ktoś pamięta wóz 1397:)? Wieczorami bujał się często na 74:) To taka zgadujka.
Ja jeszcze kojarze krótkie Ikary Kamisy, i białego rehau 1727
Ja kojarze jeszcze Ikara 1504 Safari cały pomaranczowy oraz 1542 i 1537 niebieski z wykładzinami. NIe wiem na autobus miał reklame Hala Górecka.
@Przemo
Nie nie - n4009 (oraz M11) na B którym jechałem to jeszcze w relacji Os.Batorego - Os.Orła Białego. Masz pewnie na myśli późniejszą trasę B - Dw.Głowny - Os.Czecha/Os.Rusa(?).
#1397 jelczyk M11 to pewnie wieczorna podmiana na 74 - ale z/do jakiej linii to już wymiękam.
Pamiętam też dobrze #1156 kilka razy nim latem na 69 jechałem, a potem był okres że Kacza puszczała go i kilka innych Ik260 na 68 na zarżnięcie chyba. Właśnie 68 mi się przypomniało kiedy jeździł Druskienicką i Lutycką. Na tej linii pierwszy raz widziałem (nie jechałem nim) n4016. Natomiast wtedy na 68 królowały Ik280 a zdarzało mi się jechać też raz M11, ekologiem, no i zemunem.
@ Przemo
1628 też był biało czerwony z białymi felgami.
@Darek
Hala Górecka to był 1533.
1397 był dwudrzwiowym M11 czyli w zasadzie L11, podmiana 74/N38. N4009 pojawiły się ok. 1996r a więc na końcu tego okresu o którym pisałem. Safari później przeniesiono na Ikara 1532. 1533 to ja kojarze z Polskich książek telefonicznych(tak samo 1520 i 1522). A kto pamięta Big Stara 1535, Wilmarkty 1506 1507 i 1508 albo 1515 Elmilka:)? 68 miała we władaniu ówczesna A2 Darzyborska więć jeździł sam szmelc z tej zajezdni.
Kurde ale ta Hala Górecka...tego nie pamiętam szkoda że nie ma żadnej fotki:)
No właśnie ten jelcz #1397 to był dwudrzwiowy rodzynek - drzwi na początku i na końcu wozu, z firankami i miejscem na bagaż wzdłuż okien :) Czasem go widywałem na N35.
Tak jest Big Star #1535 dosyć długo jeździł, wilmarkty też pamiętam :)
Pamiętam też kuriozum z obsługą 91 przez A-2 gdzie zjazdy/wyjazdy (poza dwoma najwcześniejszymi i najpóźniejszymi) były z Os. Kopernika. Potem przeniesiono ekologi na A-3.
1397 nie miał firanek. Firanki miał 1398 stacjonujący na S3;)
1533 Ikarus280 i 1507 IK160 były w reklamie Hali Góreckiej i jeździły na darmowej linii z Góreckiej na Górczyn chyba, a drugi na Kaponierę? coś tak mi się kojarzy.
Panie Mirku jest błąd jakiś w numerze tego Zemuna bo 1507 to od zawsze był Ik 280.26. A swoją drogą nawet nie wiedziałem że taka linia istniała;)
W 1992 roku przyjechało do nas 15 Zemunów, Kacza dostała 7 sztuk, od 1193 do 1199, a Warszawska 8 sztuk od numeru 1301 do 1308, 1307 miał ta reklamę.
Przepraszam z tym 1507, pomyłka, to był 1303 lub 1307. Pamięć nie ta :(
^^^ Właśnie a propos zemunów, to wynika z tego że one nigdy na Darzyborskiej nie stacjonowały, czy były potem jakieś przetasowania?
Zemuny z Kaczej przenieśli później na Darzyborską, nie pamiętam dokładnej daty, otrzymały tam numery od 1650 do 1656, po likwidacji Darzyborskiej trafiły na Warszawką, i tam tułaczka ich się zakończyła.
Tam tez dokonywały żywota przenumerowne z Warszawskiej 1571 do 1578, oraz z Darzyborskiej jako 1579 do 1585. Dziś pozostał kawałek Zemuna w Biskupicach jako pojazd techniczny, obecnie jest po remoncie i na sprzedaż.